wetenschapper, ken je doelgroep!

De universiteit Gent doet een onderzoek naar het profiel van de Belgische gamer. Je vindt de bevraging hier.
De enquête zelf is een monster! Het vraagt rekenwerk, is behoorlijk repetitief, de vraagstelling is zo droog als White Sands en vooral je bent er een half uur zoet mee. Dit terwijl de doelgroep vooral bestaat uit gamers… dezelfde mensen die uit hun dak gaan als de laadtijd van een game langer dan vijf seconden duurt (pardon the generalization).
Dan rest nog de vraag: worden alle gamers bereikt? Want als je gamerprofielen wil opstellen moet je toch zorgen dat je niemand vergeet. Maar ik ben de enquête enkel online tegengekomen. Hoe zit het met de mensen die niet zijn aangesloten bij een online community (ik ben de enquête op de website van 9lives gevonden)? Ik kan er nog van uitgaan dat ze de enquête ook op scholen laten circuleren hebben…misschien, maar hoe zit het met alle twintigers, de console gamers die het net niet gebruiken als resource, de ‘casual’ gamer…
Het zou me dan ook verwonderen mocht de studie een goed beeld geven van alle gamers in België. Helaas.

Tags: ,

4 Reacties to “wetenschapper, ken je doelgroep!”

  1. Bob Says:

    Wauw, hier wil ik toch even op reageren. Ik ben zelf niet aan de universiteit van Gent gebonden maar ik ken toevallig de mensen achter deze enquête. Er zijn inderdaad een aantal problemen met de enquête maar die zijn toch van een hele andere aard dan degene die jij hier opsomt.

    Allereerst, Blogger, ken je onderwerp! 🙂 Serieus… De reden dat een enquête zo droog is, is omdat zoiets aan regels gebonden is. De vraagstelling moet bijvoorbeeld zo eenduidig en ongekleurd mogelijk zijn om de resultaten niet te beïnvloeden. Het zijn trouwens wetenschappers die zoiets opstellen, dus verwacht niet van hen dat ze een team van grafici en copywriters achter hen hebben staan om het nog entertaining te maken ook.

    Je opmerking over het bereiken van het hele publiek is heel terecht, maar ergens ook behoorlijk arrogant. Ik wil het jou eens beter zien doen. Ik weet toevallig dat de enquête waar je het over hebt ook verspreid wordt langs analoge weg. Zo worden bijvoorbeeld via universiteiten en scholen gamers bereikt die misschien geen internet gebruiken. (Ook al blijkt uit onderzoek al dat dat een heel kleine minderheid is.)

    Verder vind ik dat je als gameblogger een behoorlijk negatieve kijk hebt om je collega gamers. Denk je nu echt dat gamers per definitie te dom zijn om een serieuze enquête in te vullen?

    Kortom, ik bewonder je kritische blik maar je gaat met deze reactie toch iets te ver naar mijn mening.

  2. Sebastiaan Says:

    Waar staat dat objectiviteit gelinkt moeten worden aan een droge en vraagstelling? Hoe objectief is je enquête als je vraagstelling een deel van je beoogde doelgroep afschrikt? Stel even een gamerprofiel voor van jongeren die maar een uurtje per dag mogen gamen. Die personen moeten prioriteiten stellen: gameforums lezen, aan wedstrijden meedoen, en dan zo veel mogelijk gamen. Die jongens haken af op een droge en lange enquête waar je een half uur moet in moet investeren. Ze zijn niet te dom om die enquête in te vullen, ze hebben gewoon wel wat beters te doen. Gevolg: een bepaald profiel van gamer haakt af en wordt dus niet opgenomen in het onderzoek. Als je dan een onderzoek voert om alle gamersprofielen te bepalen, faal je.
    Ik vind je opmerking ‘Ik wil het jou eens beter zien doen’ heel jammer. Gewoon ‘iets’ doen en alle kritiek wegmaaien met ‘als je het beter kan doe je het maar zelf’ zal niemand een graad opleveren. Wetenschappelijk onderzoek moet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Dat scholen werden bevraagd op analoge weg is fantastisch maar ik kan je al onmiddellijk een gamersprofiel opnoemen die dus niet werd bevraagd met de enquête. Genoeg literatuur te vinden over een belangrijke categorie van werkende mannen (en vrouwen?) die zich bovendien niet profileren op communities en dergelijke. Ook de volwassen party-gamer komt niet aan bod volgens de gebruikte methodiek.

  3. Bob Says:

    Een survey die exhaustief is voor de gamerspopulatie is op dit moment onmogelijk zonder dat er enorme middelen aan gekoppeld worden, hoe spijtig dat ook mag zijn. De studie waar het over gaat is ondertussen offline, maar als ik het goed herinner komt ze uit de communicatiewetenschappen waar andere normen gelden op dat gebied dan in de sociologie. In ieder geval, de onderzoekers achter de enquête zijn niet zo naiëf om te denken dat ze het hele publiek zullen aanspreken.

    Een survey schrikt jongeren niet meer af dan volwassenen en onderzoekers zijn geen webontwikkelaars. Ook hier geldt weer dat niet elk onderzoek onbeperkte middelen heeft. Verder schrikt een entertainende inkleuring van zo’n survey ook weer een deel van het publiek af. Dan moet je een survey voor elke doelgroep gaan maken en dat is methodologisch een lastig concept.

    Mijn opmerking over “domme gamers” gaat wat te ver maar je bericht kwam bij mij tussen de regels wel zo over. In ieder geval, ik vind niet dat “Dezelfde mensen die uit hun dak gaan als de laadtijd van een game langer dan vijf seconden duurt” een argument is om het feit dat een gemiddelde survey een half uurtje duurt de grond in te boren.

    Kortom, alles wat je hekelt is volgens de regels van de kunst. Is er nood aan verandering? Misschien wel. Zijn er daar middelen voor beschikbaar? Meestal niet.

    Daarmee komen we bij het punt dat ik het jou beter wil zien doen. Ik vind het flauw om vanaf de kantlijn commentaar leveren zonder zelf je handen vuil te maken. Zoals je in mijn reactie leest, is jouw kritiek gebaseerd op praktische problemen en vorm je die om tot een aanval op de competentie van de onderzoekers. Moest je het zelf doen zou je zelf op die praktische problemen stoten en dat is wat ik daarmee wou zeggen.

  4. Peggy Says:

    Beste Bob,

    Ik ben op zoek naar diegene die achter de enquetes zitten om deel te nemen aan onze Gamedag over “gezondheid en gamen “van de Bond Moyson Oost-Vlaanderen.

    U mag mijn gegevens doorgeven aan die personen of de cotnactgegevens doorsturen naar mijn mailadres.

    Alvast bedankt!

    peggy.lemaire@socmut.be

Plaats een reactie