Gameshops in de toekomst

shopDe game industrie is druk op zoek naar nieuwe businessmodellen. Gedeeltelijk als reactie op piraterij, maar hoofdzakelijk om meer cash binnen te halen. Of wat dacht je?

Sommige modellen kan ik wel smaken: zoals de grotere aandacht voor speciale edities van games. Andere, de strijd tegen de tweedehandsmarkt bijvoorbeeld, vind ik minder geslaagd.

Dat alles heeft ook gevolgen voor gameverkopersIn een artikel op gamesite Kotaku beschrijft Nicholas Lovell de mogelijke ondergang van tien spelers uit de game industrie. Ook over de traditionele detailhandel (in Lovell’s voorbeeld: GAMER) is hij pessimistisch.

Maar ik denk dat het zo een vaart niet zal lopen.

Lovell haalt drie evoluties aan die volgens hem het einde van de winkel om de hoek inluiden.

  • De levenscycli van consoles verlengen, wat betekent dat er minder consoles te verkopen zijn.
  • Er verschijnen minder toptitels, wat betekent dat er minder games te verkopen zijn.
  • De markt verplaatst zich online op twee vlakken: online winkelen en rechtstreekse distributie van producent naar consument (PtoC).

In mijn ogen heeft hij het maar voor een van de drie punten aan het rechte eind.

Consoles gaan inderdaad langer mee dan vroeger. Door de hoge productiekost, zeker in de vroege fase, en de relatief lage prijs (Xbox 360 verkocht een tijd lang met verlies) moeten consoles langer mee. Daar zijn Nintendo, Sony en Microsoft het over eens. De traditionele 5 jarencyclus (de gemiddelde levensduur van een gameconsole) lijkt zo doorbroken.

Maar dat wil daarom niet zeggen dat ze minder hardware gaan verkopen. Dezelfde console krijgt gewoon een update. Minstens een nieuw jasje, meestal ook kleine hardware aanpassingen. Denk aan de slim versie van de Xbox 360 of de Nintendo Dsi XL. Daarnaast is er ook nog de renaissance van de randapparatuur (Motion Plus, Move en Kinect bijvoorbeeld) die de levensduur van consoles verlengt, maar de winkelrekken wel blijft vullen.

Daarnaast spreekt Nicholas Lovell ook over minder toptitels, maar daar zie ik in ieder geval niks dat daar op wijst. Er zijn meer toptitels dan ooit tevoren wat de koopdruk voor de consument enkel doet toenemen. Gamers moeten tegenwoordig hartverscheurende keuzes maken.

Wel een terechte bedreiging is online consumptie. Online retail kan producten goedkoper aanbieden. Zeker als het gaat om grote ketens als Amazon, die onlangs nog hun transportkosten voor heel Europa lieten wegvallen. Bovendien zijn ze 24 op 24 bereikbaar én “vanuit de luie zetel”.

PtoC (Product to Consumer) is momenteel ook in volle opmars. Steam bijvoorbeeld, het verdeelplatform van Valve (ontwikkelaar van onder meer Half Life) opent winkel op Apple en Playstation Network. Xbox live, de Nintendo shop en de Playstation store zijn online winkels die zowel volledige spelen aanbieden, als Downloadable content. Dit zijn extra’s voor spelen die je in de winkel koopt. Hiermee wordt niet enkel de detailhandel uitgeschakeld, maar krijgen klanten ook een extra service.

Maar is dat genoeg om de fysieke verkoop te verbannen?

Voor veel gamers is het fysieke bezit van een game nog steeds heel belangrijk. Zeker als je, zoals Nintendo onlangs voor had, je online aangekochte games niet kan overzetten naar een nieuwe console.  En hoe lang zullen ontwikkelaars een verdeelplatform voor games van een bepaalde console ondersteunen? Als een oude console niet meer  genoeg  opbrengt? Wat houdt ontwikkelaars dan tegen hun service te schrappen?

Fysieke aankoop wordt bovendien van jongs af aan aangeleerd: je kan als kind geen digitale betalingen doen, en ook als geschenk (Kerst is nog steeds het hoogtepunt in de gameverkoop) krijg je (en geef je) graag iets fysieks.

Wat dus met retail? Die kunnen enkel de Offline consument bedienen. Tenzij ze natuurlijk een online segment aan hun businessmodel koppelen.  Free Record Shop eet zo van beide walletjes (met wisselend succes) en kan daarom twee doelgroepen bedienen. Zeker nu je bij hen ook games kan downloaden.

Andere  ketens of kleine shops kampen met een handicap. Maar de handicap hoeft niet noodzakelijk alles bepalend te zijn. Ik geloof dat je met een goede marketingstrategie alsnog zieltjes genoeg kan winnen.

Maar deze offline winkels moeten zich dan vooral gaan richten op de consumenten en niet op de producten. Ze moeten zich onderscheiden met persoonlijke aanpak, dienstverlening en expertise. Niet met prijs of aanbod.

Advertenties

Tags: ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: