Don’t go used

RecycleOnlangs zat in De Standaard “Play Generation” een bijlage van Media Planet. Het was een game bijlage met onder meer leesvoer over online gokken, partygames en een interview met Gamegirl Sjlot. Ik was ook nieuwsgierig naar een artikel over de tweedehandsmarkt van games. Het is namelijk een “hot item” in de gamesector: veel ontwikkelaars vinden de tweedehandsmarkt schadelijk voor de industrie. Helaas, het artikel was louter een subtiele infomercial voor Game Mania. Geen slechte marketingzet, maar niet echt brandend actueel. Dit wel.

Het moet stoppen

Codemasters CEO Rod Cousens vertelde onlangs in GamesIndustry.biz dat de industrie geschaad wordt door de tweedehandsverkoop van games in retail (detailhandel). Volgens hem moet het stoppen. Geld dat normaal wordt gebruikt voor nieuwe games, verdwijnt te veel in de zakken van de verkopende consument en (vooral) in die van de doorverkopende winkel. Gamestop bijvoorbeeld, een top game winkelketen in de Verenigde Staten, haalt meer dan de helft van zijn winst uit de tweedehandsverkoop ($260 miljoen tegenover een totaal van $516.8 miljoen).

Het is begrijpelijk dat ontwikkelaars en uitgevers van games vinden dat een deel van het geld hen toekomt. Zeker nu heel wat games ook een online luik hebben, en ook hierin moeten investeren.

Cousens staat daar trouwens niet alleen in. THQ (WWE Smackdown, Homefront) liet eerder al van zich horen en ook Activision en EA experimenteren met een model dat de aankoop van tweedehandsgames ontmoedigt. Games krijgen een eenmalige speciale code die toegang verleent tot het online luik van een game. Voor de tweede eigenaar is er dus enkel de offline ervaring, tenzij die geld betaalt voor een nieuwe code.

Maak gewoon een goed spel

Toch zijn er ook andere stemmen. Strauss Zelnick, baas van Take-Two (Uitgever van onder meer Rockstar games), bevestigt eveneens de ongemakken van de tweedehandsmarkt, maar kiest resoluut niet voor repressieve acties. “Je moet geen stok gebruiken om spelers die tweedehands kopen te straffen, je moet ze een reden geven om nieuw te kopen”. Zelnick, uitgever van populaire franchises als Red Dead Redemption en Civilazation, denkt dat je met goede games, met een lange levensduur (door onder meer extra online content) heel wat kopers overtuigt om hun spel nieuw te kopen, en ze er bovendien van weerhoudt om het snel door te verkopen.

Dat blijkt ook uit cijfers. Maar liefst 70% van de gamers in een bevraging van Research Company Cowen and Company wil een spel nieuw kopen als ze denken dat ze het lang zullen spelen. Als je weet dat een tweedehandsspel vooral in de eerste zes weken na zijn release veel inkomsten afsnoept van ontwikkelaars is de les duidelijk: maak gewoon een goed spel.

Het is ook weinig eervol dat ontwikkelaars als Codemasters en EA de kleine consument aan willen pakken, maar het niet aandurven de retail te confronteren. Bedrijven als Gamestop hebben natuurlijk alle touwtjes in handen, want zij verkopen ook de nieuwe producten.

Compleet verbod

In principe zou het nochtans mogelijk zijn om de tweedehandsverkoop in Amerika te verbieden. Onlangs veroordeelde het Amerikaanse gerechtshof ene Timothy Vernor omdat die de End User License Agreement (EULA) van bepaalde software niet had gerespecteerd. Deze overeenkomst, veelal “de kleine lettertjes”, bepaalt wat de eindgebruiker wel en niet mag doen met het product. Deze EULA komt ook terug in veel games. EA bijvoorbeeld geeft je enkel het recht het spel te spelen, maar niet om het spel te verkopen. Met de uitspraak wordt het voor verschillende uitgevers mogelijk om de tweedehandsmarkt een halt toe te roepen.

Onvermijdelijk

Maar zoals gezegd zal het zo een vaart wel niet lopen. De detailhandel heeft hiervoor te veel macht. In de Verenigde Staten dan toch. Het is nog niet zo lang geleden dat de verhuur van games in Vlaanderen werd verboden. Ketens als Game Mania moeten misschien toch maar een businessplan B uitwerken voor het geval het debat naar Vlaanderen overwaait.

Voor de consument ziet het er in elk geval niet goed uit. Er is natuurlijk nog altijd E-bay, maar als je voor de volledige spelervaring ook nog een eenmalige code moet aanschaffen, dan zal het prijsverschil tussen nieuwe games en tweedehands games misschien verwaarloosbaar worden.

Advertenties

Tags: , ,

Eén reactie to “Don’t go used”

  1. PieterDC Says:

    WTF
    Het verhuur van spelen is al verboden en nu willen ze de verkoop van tweedehands verbieden. Waarom maken ze het gamen niet nog wat hoogdrempeliger !? Kortzichtig, conservatief kapitalistisch.

    Ps: wanneer komt GameFly naar Europa ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: