5 evoluties in de gamebiz 2011

Met de trendlijsten voor 2011 achter de rug wordt het al snel duidelijk dat de game-industrie aankijkt tegen grote veranderingen. Trends kunnen we het eigenlijk niet noemen, want die komen en gaan.  Het gaat om evoluties. En wie niet volgt is gedoemd uit te sterven. Dixit Darwin.

We hebben het hier verder niet over 3D. De technologie wordt meer en meer toegepast, in Nintendo pakt er groots mee uit in 2011, maar uiteindelijk is het niet meer dan een manier om de levensduur van hardware te verlengen.  Net zoals motion gaming. Geen van beiden zullen de industrie op haar kop zetten. Hoewel, Kinect zal dat wel doen, maar op een onverwachte manier. Lees vooral verder.

Ook laat ik social gaming nog even voor wat het is. Het is niet duidelijk of social gaming zich gaat ontwikkelen in de game-industrie of de online media-industrie.

Waarover gaat het wel? 5  voorspellingen.

Handheld Gaming is dead! Long live Mobile Gaming

Apple heeft op nog geen jaar tijd de hele handheld game-markt opengebroken. Er zijn meer dan 30,000 games beschikbaar voor IPhone en IPod Touch. In 2009 werd de kwaliteit ervan nog weggelachen, vandaag scoren ze hoge cijfers in gespecialiseerde gamebladen. Er wordt zelf gevochten om goede games uit de app store van Apple in de online winkels van Sony, Microsoft en Nintendo te halen. Met de aangekondigde PSP-phone zet Sony de tegenstrijd in, maar de markt is ondertussen opengebroken, en er zullen er meer een kans wagen.

De laatste echte handheld wordt dit jaar gelanceerd: de Nintendo 3DS. Maar eind 2011 spreekt iedereen van mobile gaming, handhelds of niet.

Fighting for the cash: used games and how developers want to cash in on it

De oorlog tegen tweedehandsgames is begonnen. Dit jaar brengen uitgevers een aantal games op de markt (Homefront bijvoorbeeld) waarvan je de online onderdelen met een unieke code moet vrijmaken. Eens de code ingevoerd, wordt het spel gekoppeld aan jouw account. Wil je met een andere account het spel spelen, dan moet je een nieuwe code kopen, of niet van de volledige spelervaring genieten. Een tweedehandsgame wordt ineens een stuk minder waard. Slachtoffer is natuurlijk de eindgebruiker die minder zal ontvangen voor de verkoop van zijn game, en meer zal moeten ophoesten om ten volle te genieten van een tweedehandsgame.

DRM fails, online platforms are the weapons against piracy.

DRM is een beveiliging op een game die kopiëren moeilijk maakt. Maar voor elke beveiliging is er een manier om die te kraken. Online platformen worden dan ook de standaard! Games die je in de winkel koopt moet je activeren via een online platform als je ze wil spelen. Blizzard (van onder meer World of Warcraft) ontwikkelde voor zijn online games Battle.net. Een soortgelijk systeem is Steam, die ook dienst doet als gigantische online game winkel en binnenkort ook voor Playstationgames gaat werken. Grootste revolutie is echter Onlive: hiermee kan je games tegen betaling “streamen” op je TV. Weg consoles. De programmacode van het spel blijft op die manier veilig op een server ver weg en kan dus nooit gekopieerd worden. Belgacom zal in België als eerste deze dienst aanbieden. In 2011?

DIY: LBP is peanuts compared to what gamers can do with a hacked Kinect!

2009 was een groot jaar voor DIY (Do it yourself) of user generated content. Toen werd Little Big Planet uitgebracht met alle elementen om zelf een hoogwaardige game te maken. 2011 brengt het vervolg van LBP in de overtreffende trap. Maar niks overtreft de inventiviteit van gamers wanneer je ze buiten de lijntjes laat kleuren. Vorig jaar bracht Microsoft de langverwachte  Kinect uit, een camera die je bewegingen registreert alsof je met je lichaam een spel bestuurt. En iedereen ging die hacken! Er zijn massa’s filmpjes op Youtube van de gekste, maar ook de meest fantastische zaken die ontwikkeld worden met Microsoft Kinect. Het gigantische succes en enthousiasme leidde ertoe dat Microsoft er verder van afziet om “hackers” te vervolgen.

Videogames grew up. The world needs to accept that.

De tijd dat videogames worden aanzien als speelgoed is voorbij. De geldbedragen zijn exuberant groot (zie Call of Duty: Black Ops of World Of Warcraft) en ze beginnen meer en meer in te lopen op de traditionele entertainmentindustrie. Er worden tegenwoordig bijna meer films van games gemaakt dan omgekeerd en de doorbraak van 3D kreeg heel wat hulp van videogames. Videogames zijn meer dan fun and “games”, ze zijn entertainment. Die denkwijze veranderen zal de deur openzetten naar nog meer creativiteit en innovatie.

Volgend jaar kijken we naar een andere game-industrie. Een meer volwassen industrie die zich wil meten met het traditionele entertainment, en alomtegenwoordig zal zijn. Het wordt bovendien de innovatiesector bij uitstek. Een laboratorium waar andere sectoren op kunnen inspelen.  Maar er zijn ook gevaren aan de evolutie verbonden. Er komen nieuwe economische modellen en voor een aantal spelers (de retail om er een te noemen) betekent dat zwemmen of verdrinken. Ondertussen genieten we nog even van een goede game op onze bijna ouderwetse console!

Advertenties

Tags: , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: